De game wereld is in rep en roer vanwege het potentieel van het Mini App platform van Telegram. Echter, de snelle opkomst en ondergang van P2E (play-to-earn) spellen zoals Axie Infinity bieden een belangrijke les – hype alleen is niet genoeg. Om echt duurzame Telegram spellen te bouwen, moeten ontwikkelaars en game studio’s verder kijken dan kortetermijnwinsten en zich richten op het creëren van boeiende ervaringen die spelers blijven boeien.
In dit artikel zullen we belangrijke lessen uit het P2E tijdperk verkennen en hoe deze kunnen worden toegepast om succesvolle Telegram spellen te bouwen.
Les één – Het belang van duurzaam spelontwerp
Een van de kritieke factoren die hebben bijgedragen aan de neergang van P2E spellen was hun onhoudbare spelontwerp.
Veel P2E spellen hadden de prioriteit liggen bij tokenbeloningen of airdrops boven boeiende gameplay, wat leidde tot repetitieve en inspiratieloze ervaringen.
Spelers werden voornamelijk gemotiveerd door financieel gewin in plaats van het plezier van spelen.
Les twee – Het opbouwen van een bloeiende gemeenschap
Betrokkenheid van de gemeenschap is cruciaal voor het langetermijnsucces van elk spel. Veel P2E spellen bevorderden slechts in beperkte mate een gevoel van gemeenschap, wat leidde tot spelersisolatie en desinteresse.
Ontwikkelaars van Telegram spellen moeten een combinatie van inspanningen voor gemeenschapsopbouw overwegen, zoals het creëren van sociale functies, het stimuleren van spelerinteractie en het onderhouden van een actieve feedbacklus met de spelersbasis.
Les drie – De gevaren van hypetrends
P2E spellen vielen vaak ten prooi aan hypetrends, met snelle groei gevolgd door scherpe dalingen als de interesse van spelers afnam.
Om dit boom-en-bust patroon te vermijden, moeten Telegram spellen zich richten op het opbouwen van duurzame economieën die niet afhankelijk zijn van voortdurende nieuwe speleracquisitie.
Les vier – Het prioriteren van spelerservaring
Uiteindelijk hangt het succes van elk spel af van een plezierige en boeiende spelerservaring die spelers laat terugkomen.
Zoals eerder vermeld, vertrouwden P2E spellen vaak op tokenomics boven gameplay, wat leidde tot een afname van de tevredenheid van spelers.
Een vereenvoudigde gebruikerservaring is een must om drempels voor nieuwe spelers te verlagen – maar dat betekent niet dat de spelervaring zelf overdreven eenvoudig moet zijn.
Telegram spellen kunnen een voorbeeld nemen aan kassuccessen op gamingconsoles en een zekere mate van verfijning introduceren, terwijl ze binnen de beperkingen van het platform werken.
Conclusie
De opkomst en ondergang van P2E spellen bieden waardevolle lessen voor ontwikkelaars van Telegram spellen. Strategische partnerschappen, continue updates en gediversifieerde spelervaringen zijn belangrijke ingrediënten voor ontwikkelaars om spellen te creëren die op de lange termijn gedijen.
Gezien de stroom van gamestudio’s en titels naar het platform, heeft Telegram Mini App enorme potentie voor gaming, en door te leren van het verleden kunnen ontwikkelaars een levendig en duurzaam gaming ecosysteem bouwen in Web 3.0.